Post | december 2024 | Nieuws voor organisaties | 2 min lezen

Verfris je Aanpak: De Kracht van Expeditie Nieuwe Gezichten in Vrijwilligerswerving

Op dinsdag 26 november 2024 ging de nieuwe editie van Expeditie Nieuwe Gezichten van start. Dit inspirerende traject biedt maatschappelijke organisaties een frisse blik op het aantrekken en behouden van vrijwilligers. Wil je weten welke inzichten de kick-off opleverde en hoe jouw organisatie hiervan kan profiteren? Lees snel verder!

 

Wat is Expeditie Nieuwe Gezichten?

Expeditie Nieuwe Gezichten bestaat uit drie bijeenkomsten verspreid over drie maanden. In een creatieve en interactieve setting gaan maatschappelijke organisaties samen aan de slag om een frisse kijk te ontwikkelen op het werven van vrijwilligers. Het draait om experimenteren, leren van elkaar en het vinden van nieuwe manieren om meer mensen te enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk. Lees hier meer over dit traject.


Terugblik op de eerste bijeenkomst

De kick-off stond in het teken van de klantreis van de vrijwilliger. Oftewel, het proces waarbij we inzicht krijgen in de ervaringen, behoeften en verwachtingen van vrijwilligers vanaf hun eerste contact met de organisatie tot hun actieve betrokkenheid en eventuele afronding van hun vrijwilligerswerk.


De deelnemers kregen de opdracht om vanuit het perspectief van potentiële vrijwilligers naar hun eigen organisatie te kijken:

  • Wat maakt een vacature aantrekkelijk of juist niet?
  • Welke drempels ervaart een vrijwilliger in het proces, van aanmelding tot daadwerkelijke inzet?
  • Hoe spreek je hun intrinsieke motivatie aan?
  • Wat is het "ijsje" dat je aanbiedt, ook wel de waardering of beloning die vrijwilligers motiveert?

 

Inspirerende inzichten

De deelnemers deelden hun struikelblokken, waarna de trainster praktische oplossingen aanreikte. Enkele inzichten:

  • Het woord ‘vrijwilliger’ kan een drempel zijn voor bepaalde doelgroepen. Overweeg een alternatieve benadering of framing.
  • Ambassadeurschap werkt: laat huidige vrijwilligers anderen inspireren. Ga met hen in gesprek om te ontdekken wat hen motiveert.
  • Denk vanuit het perspectief van de vrijwilliger: hoe maak je communicatie persoonlijk en toegankelijk?


Daarnaast werd aandacht besteed aan design thinking: een creatieve manier om je aanpak continu te verbeteren. Tot slot werd het belang van een positieve mindset benadrukt – door te focussen op oplossingen vergroot je de kans op succes.


Wil jij met jouw organisatie ook een nieuwe aanpak ontwikkelen? Doe mee met Expeditie Nieuwe Gezichten! Samen experimenteren, leren en vernieuwen maakt vrijwilligerswerving niet alleen effectiever, maar ook leuker. Heb je interesse in Expeditie Nieuwe Gezichten of wil je meer informatie? Stuur dan een e-mail naar [email protected].

Deel blogpost