Taalvisite-voorlezer in Stichtse Vecht.
Scan me of ga naar www.vrijwilligersstichtsevecht.nl/o/Bibliotheek-AVV1/activiteiten/Taalvisite-voorlezer-in-Stichtse-Vecht/47698 om je aan te melden
Contactpersoon
Uitgebreide omschrijving
In 2016 is de Bibliotheek Angstel Vecht en Venen in de gemeente Stichtse Vecht gestart met het project Taalvisite. Taalvisite richt zich op het verkleinen van taalachterstand bij kinderen tussen de twee en twaalf jaar. Vrijwilligers gaan gedurende vijftien weken één uur per week bij een gezin ‘op visite’. Zij lezen de kinderen voor of lezen samen met de kinderen. Daarnaast ondernemen ze allerlei taalactiviteiten. De ouders worden zodanig betrokken bij Taalvisite dat ze na die 15 weken zelf hun kind kunnen voorlezen of helpen bij het lezen.
Voor het project Taalvisite is de Bibliotheek op zoek naar vrijwilligers die gedurende 15 weken, één keer per week na schooltijd, in de middag of begin van de avond, bij kinderen thuis willen voorlezen. De kinderen komen veelal uit gezinnen met Nederlands als tweede taal. De gezinnen worden aangemeld via de GGD en/of de basisschool. Wij zijn op zoek naar vrijwilligers die in Maarssenbroek Taalvisite willen doen.
Wat zijn je taken?
- Een uur per week voorlezen gedurende 15 weken
- Uitzoeken van de materialen voor Taalvisite bij de dichtstbijzijnde Bibliotheek
- Bezoek aan de Bibliotheek mét de ouders
Wat vragen we van jou?
- Goede Nederlandse spreekvaardigheid
- Affiniteit met kinderen en taal
- Plezier hebben in het (voor)lezen uit kinderboeken
- Zelfstandig kunnen werken
Wat bieden wij?
- Praktische training voor Taalvisite
- Ondersteuning
Plaats: Loenen aan de Vecht, Maarssen, Maarssen, Maarssenbroek.
Activiteit: Educatie, Informatie en Advies
Werktijden, frequentie en duur:
- 1x per week (ma-vr) gedurende 15 weken een gezin bezoeken
- werktijden zijn na schooltijd.
Eind van de middag of begin van de avond in overleg met het gezin
Vaardigheden:
- Goed kunnen omgaan met kinderen en hun ouders in een thuissituatie
- Goede Nederlandse spreekvaardigheid
- Affiniteit met kinderen en taal
- Plezier hebben in het (voor)lezen uit kinderboeken
Inwerkmethode en begeleiding:
Na een kennismakingsgesprek volgt een training van één ochtend. gedurende het Taalvisite traject zijn er evaluatiemomenten.
Scholing:
Training bij aanvang en minimaal 2x per jaar een vrijwilligersbijeenkomst.